Seminar: Lokale Marketing voor Food Franchisers

Donderdag jl. werd in Amsterdam het seminar ‘lokale marketing in de food’ gehouden. Na presentaties van Marvia en Domino’s Pizza volgde een rondetafelgesprek met aansluitend een lunch. Het seminar werd georganiseerd door De Nationale Franchise Gids.

IMG_3808

Conclusie van Joep Donders van Marvia is dat de traditionele media als direct mail en huis-aan-huisbladen ook in de toekomst het meest effectieve middel blijft om klanten te genereren. Het belang van social media neemt sterk toe. De franchisenemer speelt in beide gevallen een centrale rol. Uit de rondetafelgesprekken bleek dat in de praktijk veel franchisenemers marketing als een ‘restpost’ beschouwen. Door alle operationele werkzaamheden komen zij er vaak niet meer aan toe. Belangrijke drempel hierbij is dat de kennis en de benodigde materialen niet altijd paraat zijn.

Robin Blickman van Domino’s Pizza liet zien hoe zij met dit onderwerp omgaan.  Ook Domino’s Pizza kiest bewust voor een centrale rol voor de ondernemer in lokale marketing. Wel ondersteunt Domino’s Pizza haar franchisenemers zoveel mogelijk hierbij. Zo maken zij gebruik van een gemeenschappelijk marketing portaal waarin franchisenemers alle beschikbare uitingen kunnen downloaden, bewerken en bestellen.  Innovatie is noodzaak en een mooie manier om je te onderscheiden. Voorbeelden hiervan zijn de pizzatracker en de nog in ontwikkeling zijnde bezorgrobot.

Voornaamste aanbevelingen zijn:

  • Leer franchisenemers hoe om te gaan met social media en stel budget ter beschikking.
  • Zet uitingen klaar
  • Geef inzicht in ROI en deel best practices